eurowalk.hu: MINDEN, AMI NORDIC WALKING
SZÁNTÓ SZILVIA, NORDIC WALKING C-TRAINER


Kedves érdeklődők!
- 2017.09.30.

Az oktatasok és túrák előre nem látott okok miatt bizonytalan ideig szünetelnek

Megértéseteket köszönöm:
Szàntó Szilvi edző.




TÉVHITEK

Edzéseim, túráim során ma még rengeteg csodálkozó tekintettel találkozom, és az emberekkel beszélgetve sokszor érzem úgy, hogy vagy helytelen elképzeléseik vannak ezzel a sporttal kapcsolatban, vagy enyhén szólva is hiányos, felületes információkkal rendelkeznek.
Összegyűjtöttem hát egy csokorra valót a Nordic Walkinggal kapcsolatos tévhitekből, és megkísérlem eloszlatni azokat.



Tévhit, hogy...

a bot csak „segédeszköz”, azért kell használni, mert segít az egyensúly megtartásában, ha bizonytalanul lépkedünk, rá lehet támaszkodni, ha elfáradtunk.

A bot valójában komoly sporteszköz, amelynek a fenti – minden bizonnyal fontos – feladatok ellátása mellett fontosabb funkciói is vannak. A botok segítségével tudjuk csak végrehajtani a Nordic Walking technikáit, ezáltal erősíthetjük meg többek között felsőtestünk izomzatát, lazíthatjuk ki görcsös, merev tagjainkat. Támasztéknak megteszi a mogyorófavessző is!



Tévhit, hogy...

nem fontos, milyen botot használunk, főleg az elején. Megteszi a túrabot vagy egy kiszuperált síbot is, esetleg gyorsan veszünk egyet a legközelebbi nagy sportszeráruházban (csak minél olcsóbb legyen).

Ha valaki valóban a Nordic Walking nevű sportot szeretné űzni, és élvezni akarja ennek minden pozitív hatását, akkor elengedhetetlen a megbízható minőségű sporteszköz beszerzése. Ennek hiányában nemhogy nem élvezzük az előnyöket, de egészségkárosító hatások is felléphetnek.
Ami az árat illeti: ami jó, az nem feltétlenül méregdrága, viszont ha valami nagyon olcsó, az ritkán megbízható. Érdekes adat viszont, hogy én találkoztam olyan bottal, amely alkalmatlan volt a technika kivitelezésére, ráadásul néhány perces használat után begörcsölt tőle a kezem (kb. 10-11 ezer forintért vásárolták). Ennyi pénzért ma Magyarországon kiváló minőségű, amatőröknek ajánlott üvegszálas botot is lehet kapni. Ne feledjék: a jó botot csak egyszer kell megvenni, nem megy tönkre, évekig, évtizedekig használható. Botvásárlás előtt mindenképpen érdemes kikérni szakember véleményét.



Tévhit, hogy...

a Nordic Walking „hegyi” sport, aki sík terepen űzi, csak „bohóckodik”.

Olyannyira nincs ez így, hogy a legtöbb nyugat-európai Nordic Walking park golfpályához hasonlatos, üde zöld, ösvényekkel tarkított terület.
Természetesen a hatékonyság növelése és a változatosság miatt érdemes hétvégenként nagyobb lélegzetvételű, kisebb-nagyobb emelkedőkkel tarkított túrákat beiktatni, vagy néhanapján magasabb hegyeket is megmászni. Ezeknek a portyáknak elsősorban önbizalom-növelő értékük van, hiszen mindig nagy élmény egy-egy kitűzött cél megvalósítása.
De mozogni nem csak sátoros ünnepeken kell! A teljesítménytúrákhoz szükséges kondit a hétköznapokon lehet csak megszerezni. Az ilyen normál állóképességi edzéseknek ideális terepei a városi parkok, folyóparti sétányok, szerencsésebb esetben a lakóhelyhez közel eső földutak, erdei ösvények.



Tévhit, hogy...

a Nordic Walking csupán a kevésbé edzett emberek sportja, a keményen sportoló ifjú titánok számára nem nyújt kihívást.

Az alap, úgynevezett „diagonál” gyalogló technika mellett még számos ugró- illetve futótechnikát is ismerünk, ezek alkalmazásával rendkívül hatékony erőnléti edzéseket lehet végezni. Ennek a sportnak számtalan előnye van, az egyik ezek közül éppen az, hogy minden életkorhoz, minden erőnléti szinthez kidolgozhatjuk a megfelelő NW edzésprogramot. A VDNOWAS mintegy 20 technikát használ a különböző erőnléti szinten lévő amatőr és profi sportolók edzésére.



Tévhit, hogy...

a tisztán carbon bot az egyedül üdvözítő.

Napjainkban az alumíniumból és különböző fémötvözetekből készült botok helyébe lassan a szénszál (carbon) és üvegszál alapanyagú botok lépnek. A carbon rendkívül erős és strapabíró, de sok esetben épp ezért meglehetősen merev anyag. Azért keverik üvegszállal, mert az sokkal lágyabb, nagyobb ütéselnyelő képességekkel bír, ezért jobban kíméli az ízületeket. A két anyag aránya változó a különféle felhasználásra szánt sporteszközöknél. Minél dinamikusabb, sportosabb valaki, annál több carbont tartalmazó botot használ a stabilitás érdekében. Normál edzéshez általában a 20-30 (férfiaknak az 50-60) százaléknyi carbont tartalmazó bot ajánlható, a 100 %-os carbon botot csak a nagyon intenzíven sportolók használják. A tisztán üvegszálas botok is kiválóan használhatók sík terepen, és alacsonyabb árfekvésük miatt is vonzóak lehetnek.



Tévhit, hogy...

fölösleges oktatóhoz menni, hiszen ez egy egyszerű mozgásforma, bárki képes két bottal „sétálni”. Végső esetben könyvből vagy internetről beszerezhetők az elméleti információk.

A mozgás valóban természetes, és bárki elsajátíthatja (adottságtól függően hosszabb-rövidebb idő alatt, de mindenképpen szorgalmasan gyakorolva).Azonban nagyon nehéz a technikát csupán egy leírásra hagyatkozva biztonsággal megtanulni, még akkor is, ha pontos instrukciókat, képeket, videofelvételeket találunk (de sajnos nagyon sokszor helytelen információkkal lehet találkozni).

A hozzáértő szakember pontosan bemutatja a mozgást, és szakszerűen felépített metodika alapján, aprólékosan, rávezető gyakorlatokkal, részletes magyarázatokkal tarkítva tanítja meg a helyes technikát. Egy helytelenül berögzült mozgássort mindig nehezebb korrigálni, mint a kezdetektől a helyeset alkalmazni.

Azt sem állítom, hogy egy néhány órás oktatás után már nem adódhatnak nehézségek. Ezért a későbbiekben is érdemes ellátogatni az edzésekre vagy túrákra, ahol a szakképzett tréner bizonytalanság esetén segítséget nyújt, tanácsokkal szolgál. A csoportos programok emellett a társasági élet remek színterei.





Vissza a lap tetejére






Az eredeti Nordic Walking technika